اتحاد فدائیان کمونیست
کار ، مسکن ، آزادی ، جمهوری فدراتیو شورائی!

اقدامات زن ستیزانه حزب عدالت و توسعه

مسعود

ترکیه در روز جمعه ۲۹ اسفند از کنوانسیون منع خشونت علیه زنان که ده سال پیش به آن پیوسته بود، خارج شد.

اقدامات زن ستیزانه حزب عدالت و توسعه، که در هر درگیری به آن می انجامد، و به احکام و بازی های سیاسی  مختلف و چالش های توخالی متوسل می شود ! این بار با حکمی که  نیمه شب آن را صادر کرده از کنوانسیون استانبول که ماه ها است درباره آن صحبت می کند کناره گیری کرد!

این تصمیم دولت ترکیه در حالی صورت گرفت که خشونت علیه زنان در ترکیه در حال افزایش است و خشونت خانگی و زن کشی یک مشکل جدی در ترکیه به شمار می‌رود.

با این تصمیم ، دولت عدالت و توسعه نشان داده است که اصلاً به قتل و خشونت علیه زنان اهمیتی نمیدهد بنابر آمار موجود از ابتدای سال جاری میلادی، دست‌کم ۷۷ زن به دلیل خشونت کشته شده‌اند. این در حالیست که در سال ۲۰۲۰، تعداد ۴۰۹ زن در پی خشونت‌های اعمال شده علیه آنها در این کشور، جان خود را از دست داده‌اند و تعداد آنها همچنان در کشور ترکیه روبه افزایش است . دولت حزب حاکم  ، حمایت از حقوق زنان را نه تنها در برنامه خود ندارد بلکه در عمل ثابت کرده که سرعت بخشیدن به این فشارها را بر زنان  افزایش خواهد داد! و رسما اعلام کرده که حمله به زنان را متوقف نخواهد کرد .

اگرچه فقط مبارزه برای پایان دادن به نابرابری های اجتماعی و خشونت علیه زنان کافی نیست، بلکه کار فرهنگی مداوم و زیربنایی لازمه ان است ، اما کشورهای عضو کنوانسیون استانبول آنها را موظف می سازد که از افراد در برابر خشونت های جنسیتی محافظت کرده و روندهای قضایی را تسریع کنند. به همین دلیل حزب عدالت و توسعه به کنوانسیون استانبول حمله می کند ! در حالی که مأموران اجرای قانون زنانی را که مورد خشونت قرار گرفته بودند به خانه های خود بازمی گرداندند، در حالی که دادگاه ها تخلفات “رفتار خوب1 را برای عاملان خشونت علیه زنان اعمال کردند و صدها زن با وجود دستورات مراجع قضایی جهت حفاظت، کشته شدند ، به همین دلیل نمی توان گفت که کنوانسیون استانبول اجرا شد. تصمیم برای ترک کنوانسیون بار دیگر ثابت کرد که دولت اردوغان قصد ندارد جلوی خشونت علیه زنان را حتی برای نمایش نیز بگیرد.

انتظار هیچ گونه نگرش دیگری از حزب به اصطلاح عدالت و توسعه نمیرفت .  و نیز انتظار آنکه  که این حزب و دولت اردوغان  به مبارزه با خشونت علیه زنان بپردازد نیز همچنین ، او تلاش می کند که واکنش های مذهبی را که در همه نهادهای جامعه جای دارد را هر روز با یک گام نو برای کنار آمدن با سکولاریسم بردارد ، سیستم آموزش را از بالا و پایین به عقیده های مذهبی پر می کند، و هر روز حمله جدیدی را برای بیرون راندن زنان از زندگی اجتماعی انجام می دهد.

اکنون زمان مقابله با این حملات رسیده است ! وقت آن است که به هر اقدامی ناهنجاری  که حزب عدالت و توسعه برمیدارد ، قویتر و با عزمی راسخ پاسخ داده شود !

کارگران، زحمتکشان، زنان، مردان  و جوانان ترکیه در برابر حملات حزب عدالت و توسعه سر تعظیم  خم نخواهند کرد .

 

1.قانونی که چندی پیش دولت ترکیه برای دعواهایی که در دادگاه خانواده تشکیل میشد به تصویب رساند و از این پس مردان خانواده موظف میشدند که با همسران و دختران خویش رفتار خوبی داشته باشند که این قانون مورد تمسخر روشنفکران و آزاداندیشان ترکیه قرار گرفت.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Translate »