اتحاد فدائیان کمونیست
کار ، مسکن ، آزادی ، جمهوری فدراتیو شورائی!

آغاز سال 2024 را می‌شود شاد باش گفت و شاد بود؟!

درحالیکه:

سال 2023 میلادی شاهد تشدید بحرانهای اقتصادی، تعرض صاحبان قدرت و ثروت به حقوق معیشت و زندگی اکثریت ساکنین کره زمین، جنگ افروزی امپریالیستها و سود افزایی تولید کنندگان سلاحهای کشتار جمعی و قدرت‌مداران جهان و گسترش جنگ و کشتار بی رحمانه در جبههها، کشتار زنان و مردان و کودکان شیرخوار در آغوش مادران، امحاء محیط زیست و ویران کردن طبیعت آوارگیها و مهاجرتهای میلیونی ناشی از جنگ و کشتار و گرسنگی و سرکوب و رشد فاشیسم و نژادپرستی، مهاجر ستیزی و دامنه گرفتن جنگهای قومی و قبیلهای در سراسر جهان بودیم.

و نیز شاهد آن بودیم که چگونه دول مدعی دموکراسی و آزاد اندیشی عامل اصلی جنگ افروزی در نقاط مختلف جهان، سایه سانسور را بر رسانهها حاکم کردند و نمایندگان دموکرات آنها در مقابل خانههای ویران شده و جنازه کودکان فلسطینی در غزه به صف شدند و از نسل کشی دولت صهیونیستی اسرائیل در غزه و کناره باختری حمایت کرده و سیل تجهیزات نظامی و کارشناسان خود را به آنجا گسیل داشتند، آمریکا و متحداناش چندین بار قطعنامههای شورای امنیت سازمان ملل متحد را برای آتش بس در غزه وتو کرده و تلاشها برای پایان جنگ و کشتار را ناکام گذاشتند، میلیاردها دلار از دسترنج تودههای مردم را به جیب کمپانیهای تولید سلاح ریختند تا صرف کشتار و خونریزی در جبهههای جنگ اکراین شود. جنگ در اکرائین، جنگ در غزه، کشانده شدن آن به یمن، لبنان؛ عراق و سوریه و ایران، تنش در دریای چین، آفریقا و آمریکای لاتین، به‌روزرسانی صدها پایگاه نظامی آمریکا و متحدیناش در سراسر جهان بودیم. و نیز شاهد آن بودیم که دول مرتجع منطقه از جمله جمهوری اسلامی یک پایشان در غرب و پای دیگرشان در شرق آنچه میتوانستند برسر طبقه کارگر زحمت‌کشان جامعه آوردند.

  اما همانها این جنایت‌ها را علیه بشریت مرتکب میشوند از زلزلهای که ممکن است هر لحظه زیر پایشان رخ دهد در ترس و اضطراب بسر میبرند.

دامن زدن به جنگ و کشتار مخارج سنگینی دارد که از جیب کارگران و زحمت‌کشان پرداخت میشود. آن‌هایی که در جبههها کشته میشوند عمدتاً از همین کارگران زحمت‌کشان هستند، بی خانمانی و آوارگی و خانه خرابی نصیب خانوادههای همین طیف هفتاد هشتاد درصدی جوامعی میشود که گرفتار جنگ هستند. درحالیکه صاحبان قدرت و ثروت از قٍبَل گسترش جنگ و کشتار و آوارگی میلیونی به حجم ثروتهای خود میافزایند.

قدرتهای حاکمه به بهانه جنگ، تعرض به حقوق و معیشت کارگران و زحمتکشان و باز پس گرفتن دستاوردهای آنها را تشدید میکنند. بادامن زدن به ناسیونالیسم، نژادپرستی و خارجی ستیزی برآنند تا در صفوف قربانیان خودپرستی خود نفاق و دودستگی ایجاد به‌کنند. آنها با تزریق بودجههای کلان و اجیر قلم به‌دستان مزدور که حاضرند همهچیز خود، ف حتی اگر بویی از شرافت و انسانیت برده باشند را با پول معامله کنند، دوغ را بهجای دوشاب و دروغ را بهجای راست به افکار عمومی تزریق میکنند تا تودههای مردم فریب بخورند و از شناخت دشمن اصلی و مبارزه علیه آن باز به‌مانند.

اما دیالکتیک مبارزه طبقاتی و فرازونشیب آن درنهایت از شرایط عینی جامعه پی روی میکند. سرانجام ادامه جنگها و تعرض به حقوق و معیشت کارگران و زحمتکشان آنها را به اعتصابات و اعتراضات میکشاند و در جریان مبارزه سطح آگاهی تودهها از عوامل اصلی ادبار خود بالا می‌رود و رو در روئی‌های نیروی کار و سرمایه و جبهه ستم و استثمار و جنگ و کشتار در برابر آزادی، برابری و صلح و سوسیالیسم شفافیت بیشتری میابد. در سال گذشته به‌رغم تبلیغات گسترده در فضای جنگی و ممنوعیتها و سانسورهای شدیدی که بر فضای سیاسی اجتماعی و فرهنگی حاکم بود و با وجود تبلیغات و تهدیدات و ایجاد فضای رعب و وحشت، شاهد صدها اعتصاب کارگری در رشتههای صنعتی، خدماتی، خطوط هوایی، دریائی و زمینی و نیز تظاهرات میلیونی تودههای مردم در اعتراض به وضعیت موجود در آمریکا، اروپا، آسیا، و دیگر نقاط جهان از جمله در ایران بودیم. این واقعیت تاریخی و تجربه زیسته بشریت است که از زمانی که جامعه به طبقات تقسیم شده است و تا زمانی که ابزار و مسائل تولید در ید اختیار اقلیتی صاحب قدرت و ثروت است، ستم و استثمار و جنگ و کشتار و مبارزه طبقاتی ادامه داشته و ادامه خواهد یافت. در تاریخ بشر هیچ نسلی نیست که شاهد جنگی خانمانسوز نبوده باشد و بدون درگیر شدن در مبارزه طبقاتی سرب بالین گذاشته باشد.

ایام جشن و شادی برای تودههای زحمتکش مردم همچون دوران تنفس و تجدید قوا برای مبارزه به‌خاطر بهبود شرایط زندگی، رفاه، آسایش، آزادی و زندگی در دنیایی عاری از ستم و استثمار، زور و سرکوب و جنگ و کشتار است. در آغاز سال جدید به‌رغم اندوهی که با مرگ هزاران انسان کوچک و بزرگ و سلاخی جوانان در جبهههای جنگ و ستم و استثمار و ظلم و تعرض به ابتداییترین حقوق انسانی در محیط کار و زندگی، بر دلهایمان نشستهاست، هزاران اعتصاب کارگری و اعتراض میلیونی تودههای زحمتکش به وضعیت موجود و مقاومت مردم فلسطین در برابر نسل کشی نژادپرستان اسرائیل با حمایت دول امپریالیستی و رسوایی بی سابقه مدعیان دروغین دموکراسی و حقوق بشر، شمع امید و شادی را در دلها روشن میکند. در ایام جشن سال نو شاد باشیم و شادی خود را با دیگران تقسیم کنیم و با تجدید قوا و امید به پیروزی و رسیدن به خواستها  و اهدافمان متحدانه به صحنه مبارزه بازگردیم.

یدی شیشوانی

 ژانویه 2024

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Translate »