اتحاد فدائیان کمونیست
کار ، مسکن ، آزادی ، جمهوری فدراتیو شورائی!

تاملی برمبارزات بازنشستگان ومستمری بگیران و مطالباتی که تنها با اتحاد و مبارزه مشترک بدست می آیند .

یدی شیشوانی
منتشر شده در نشریه کار کمونیستی 199

مدتها است که شاهد گسترش مبارزات  بازنشستگان و مستمری بگیران کارگری، دولت و تامین اجتماعی در سراسر کشور هستیم . همزمان با گسترش اعتصابات و اعتراضات بخش های مختلف کارگران ، زنان، جوانان و زحمتکشان شهر و روستا، تجمعات وتظاهرات بازنشستگان ومستمری بگیران  یکی از  ادامه دارترین حرکت های اجتماعی  زحمتکشان  ایران در سالهای اخیر محسوب می شود  که با تمام فراز و نشیب ها  همچنان  ادامه دارد .

دلایل عمده این اعتراضات و تجمعات بازنشستگان و مستمری بگیران  همچون سایر اقشار کارگر و زحمتکش جامعه  مشکلات بنیادین اقتصادی و معیشتی از یکسو و خواست های سیاسی  از سوی دیگر است که  درچهارچوب مناسبات سرمایه داری ایران با هم تلفیق شده اند .

ادامه از صفحه اول

به عبارت دیگردرعرصه مبارزات جاری در ایران، اقتصاد وسیاست ومبارزه صنفی وسیاسی ازهم دیگر جدائی ناپذیراند. امری که جویبارهای جنبشهای اجتماعی گوناگون را به رودخانه ای  خروشان تبدیل  خواهد کرد. مبارزات بازنشستگان و مستمری بگیران نیز ازکوهسار بزرگ  توده ها ی زحمتکش مردم سرچشمه گرفته و دراین رود خروشان جریان مییابد.

نگاهی به  تجمعات اعتراضی  بازنشستگان و مستمری بگیران در روزهای اخیر واقعیت عینی و اجتماعی و سیاسی  و اقتصادی  این مبارزات و پیوند آن با مبارزات و مطالبات سایر اقشار اجتماعی  را بخوبی نشان میدهد. زمینه های عینی  که  امکان و ضرورت اتحاد این جنبش های گسترده اجتماعی را درسطح جامعه  و در یک جبهه متحد بنمایش می گذارد.

به گزارش سایت های خبری ” بازنشستگان و مستمری‌بگیران کارگری، دولت، تامین اجتماعی و صندوق فولاد در سراسر کشور در طول یک ماهه اخیر ۱۸ تجمع اعتراضی برگزار کرده‌اند.

در یکی از آخرین موارد اعتراضی، بازنشستگان و مستمری‌بگیران صندوق بازنشستگی فولاد تهران روز  چهارم آبان ۱۴۰۰ مقابل ساختمان صندوق مرکزی فولاد در تهران تجمع کردند. آن‌ها خواستار تحقق مطالبات معیشتی و حقوقی خود هستند.

روز سوم آبان‌هم بازنشستگان فولاد در شهرهای اهواز، اصفهان، شاهرود و…بر اساس فراخوان از پیش اعلام شده، مقابل ساختمان صندوق مرکزی فولاد  در ‌تهران تجمع برپا کردند.

تجمع‌کنندگان مهم‌ترین خواسته‌ خود را برخورداری از مستمری بالاتر از خط فقر، درمان رایگان و اصلاح احکام هم‌سان‌سازی حقوق و انتقال از ردیف ۹ بودجه به ردیف هفت اعلام کرده و گفتند: »دولت مکلف به اجرای تعهدات و پرداخت مطالبات قانونی بازنشستگان فولاد مطابق آیین‌نامه معتبر فولاد است.«

آن‌ها گفتند: »از سال ۱۳۹۱ به بعد که صندوق فولاد به وزارت کار واگذار شد، صندوق به طور غیر قانونی دست در جیب بازنشسته‌های خود کرده است و علی رغم اعتراض بازنشستگان، باز هم به تخلفات خود ادامه می‌دهد. کسر پول بیمه‌ عمر و حوادث از بازنشستگان ستادی و معدنی نمونه کوچکی از این تخلفات است که ما در نظر داریم این تخلف را به مقامات بالا دستی انتقال دهیم.«

آن‌ها هم‌چنین خواستار پرداخت به موقع هزینه‌های درمانی بازنشستگان فولاد از بودجه‌های سنواتی، قرارداد درمان برابر آیین‌نامه استخدامی و دستورالعمل‌های فولاد، بیمه عمر و حوادث برابر دیگر واحدهای فولادی و به کارگیری فرزندان بازنشستگان در ذوب آهن و شرکت‌های زیرمجموعه صندوق بازنشستگی کارکنان فولاد هستند.

تجمع‌کنندگان که از مناطقی هم‌ چون کرمان، اصفهان، مشهد، مبارکه، زیرآب، طبس، سمنان، شاهرود و سنگرود گردهم آمده‌اند، می‌گویند اگر به مطالبات ما پاسخ داده نشود، به اعتراض صنفی خود ادامه می‌دهیم.

بازنشستگان و مستمری‌بگیران صندوق بازنشستگی فولاد استان اصفهان هم روز یک‌شنبه ۲۵ مهر ۱۴۰۰ در مقابل ساختمان این صندوق در اصفهان تجمع کرده بودند.

آن‌ها مطابق فراخوان یک‌شنبه‌های اعتراضی بازنشستگان، روز یک‌شنبه ۱۸مهر هم مقابل ساختمان این صندوقها در اهواز و اصفهان تجمع کردند. این تجمع در روزهای چهارم و یازدهم مهر در اهواز و اصفهان هم برگزار شد.

دستمزد عادلانه می‌خواهیم

گروهی از بازنشستگان و کارکنان شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی هم در اعتراض به وضعیت خود روز چهارم آبان‌مقابل وزارت راه و شهرسازی تجمع کردند. این گروه از بازنشستگان که خواهان دستمزد عادلانه هستند، می‌گویند: »دریافتی بازنشستگان نه تنها ناچیز است بلکه با تاخیر هم پرداخت می‌شود.«

جلوی واگذاری بانک رفاه کارگران را بگیرید

»کانون عالی کارمندان بازنشسته مشمول قانون تامین اجتماعی» با انتشار نامه‌ای خطاب به رهبر جمهوری اسلامی، خواستار توقف واگذاری »بانک رفاه کارگران«  و صدور »حکم حکومتی» شده است.

بازنشستگان کارگری خواهان پرداخت عیدی کارگری

جمعی ازبازنشستگان کارگری خواهان تغییر روند پرداخت عیدی‌ها در سال جاری شدند. آن‌ها می‌گویند: » حالا که محاسبه‌ افزایش مستمری‌های ما براساس مصوبات شورایعالی کار و میزان افزایش دستمزد کارگران است، عدالت حکم می‌کند در پرداخت تمام مزایا، از جمله عیدی پایان سال نیز ما را کارگر به حساب بیاورند.«

به گفته‌ آنها تفاوت بسیاری میان مستمری بازنشستگان کارگری و بازنشستگان دولت وجود دارد و اگر قرار است عیدی‌ها کارمندی باشند، باید این تفاوت از میان برداشته شود.

تجمع بازنشستگان وزارت بهداشت استان گیلان

جمعی از بازنشستگان وزارت بهداشت در گیلان نیز روز پنج‌شنبه ۲۲ مهر در اعتراض به عدم رسیدگی به مطالبات خود در محوطه علوم پزشکی رشت تجمع کردند. آن‌ها خواستار پرداخت پاداش، اجرای همسان‌سازی حقوق‌و رسیدگی به مشکلات معیشتی و درمانی خود هستند.

ابهام در بررسی لایحه هم‌سان‌سازی حقوق بازنشستگان

دبیر اجرایی خانه کارگر قزوین  می گوید: »سرنوشت لایحه هم‌سان‌سازی حقوق بازنشستگان هم‌چنان در هاله‌ای از ابهام است. متاسفانه برخی نمایندگان بدون درک وضعیت معیشتی بازنشستگان در اجرای لایحه سنگ‌اندازی می‌کنند.«

به گفته او، یکی از مطالبات اصلی بازنشستگان و مستمری‌بگیران سازمان تأمین اجتماعی، هم‌سان‌سازی حقوقها بوده است.

او می‌گوید: »نمایندگانی که تا قبل از انتخابات ریاست جمهوری خود را مدافع حقوق کارگران نشان می‌دادند و برای هم‌سان‌سازی حقوق بازنشسته‌ها وعده‌های فراوان می‌دادند، اکنون چرا از زیر بار عمل به این وعده‌ها شانه خالی می‌‌‌‌‌‌کنند؟«

کریمی خطاب به مخالفان طرح هم سان‌سازی حقوق بازنشستگان گفت: »ما بازنشستگان حاضریم فقط برای چند ماه حقوق‌مان را با شما مسوولان جابه‌جا کنیم. کدام‌ یک از شما می‌تواند با ماهی چهار میلیون تومان هزینه‌های زندگی خانوادگی خود را تامین کند؟«

ماده ۳۰ قانون برنامه ششم توسعه را اجرا کنید

بازنشستگان آموزش وپرورش یزد در نامه‌ای خطاب به »مسعود میرکاظمی»، رییس سازمان برنامه و بودجه، خواستار اجرای ماده ۳۰ قانون برنامه ششم توسعه شدند. نویسندگان این نامه با اشاره به ماده ۳۰ این قانون یادآور شدند: «این ماده زمینه لازم برای رفع تبعیض و برقراری عدالت نسبی بین حقوق بازنشستگان و کارمندان شاغل را فراهم کرده و به دولت ابلاغ شده است.«

فوقالعادههای حذف شده را برگردانید

بازنشستگان فنی شرکت‌های برق منطقه‌ای کشور باصدور بیانیه‌ای، از دولت سیزدهم خواستند تا دستور اصلاح احکام آن‌ها و پرداخت معوقه فوق‌العاده‌ها از تاریخی که صندوق آن‌ها را حذف کرده است، صادر کند.

درخواست حضور نماینده بازنشستگان در جلسات مزدی شورای عالی کار

بازنشستگان تامین اجتماعی خواهان حضور نماینده‌ای از میان خود در جلسات مزدی شورای عالی کار شدند. بر اساس ماده ۱۱۱ »قانون تامین اجتماعی»، حداقل مستمری کارگران بازنشسته مشمول این قانون، تابعی از حداقل مزد کارگران شاغل است. در نتیجه، حداقل مستمری، تابعی از مولفه‌های مندرج در ماده ۴۱ قانون است که تعیین مزد بر اساس دو معیار، تورم و هزینه‌های معاش را مورد تاکید قرار می‌دهد.

مطالبات بازنشستگان کشوری

جمعی از بازنشستگان کشوری در بیانیه‌ای، اصلی‌ترین مطالبات خود را مطرح کردند. فهرست این مطالبات به این شرح است:

۱ – اجرای کامل قانون مدیریت خدمات کشوری

۲ – احیای ماده ۱۲۵ قانون مدیریت و اجرای کامل آن

۳ — اجرای هم‌سان‌سازی حقوق همه ادارات و سازمان‌ها و شرکت‌های دولتی که از بودجه عمومی دولت حقوق دریافت می‌دارند، برابر مواد قانون مدیریت، به ویژه ماده ۶۴

۴- اجرای کامل ماده ۸۵ در مورد بیمه تکمیلی بازنشستگان

۵ – برقراری عدالت در پرداخت حقوق‌ها و رفع تبعیض، برابر ماده ۳۰ برنامه ششم توسعه

۶ – پرداخت معوقات و خسارات ناشی از عدم اجرای قانون مدیریت از سال ۱۳۸۶

۷ – اجرای کامل آرای دیوان محاسبات و دیوان عدالت اداری ”

مبارزات بازنشستگان که جزو محروم ترین اقشار اجتماعی محسوب می شوند بخشی از مبارزات آزادیخواهانه وبرابری طلبانه توده های عظیم رنج کاربرعلیه سوداندوزی ها، فساد و رانت خواری و ستم واستثمار طبقه حاکم ودولت ارتجاعی و مذهبی آن است.  انسانهائی  که اگر کاری هم گیرشان بیاید  برغم تلاش شبانه روزی با افزایش سرسام اور قیمت مایحتاج عمومی  و درآمدهای اندک شان  قوت لایموتی هم نصیب شان نمی شود طبق آمارهای رسمی درخلال شش ماه اخیر هزینه  حداقلی که بتوان با آن زنده ماند بیش از شصت درصد افزایش یافته است  و این بدین معنی است که این قشر زحمتکش دردوران بازنشستگی بجای  برخورداری از یک زندگی  راحت و داشتن مسکن وخدمات بهداشتی، تفریحی  مناسب، باید درهنگام  پیری و ازکارافتادگی به فکر پیدا کردن کار برای تامین حداقل معیشت خود باشند چرا که با حقوق های اندک بازنشستگی نمی توانند نیازهای اولیه زندگی خود را تامین کنند. اکنون این قشر زحمتکش و محروم  که از وعده وعید های  بی سرانجام رهبران حکومت به تنگ آمده اند همچون سایر کارگران وزحمتکشان مبارزه را به سطح خیابان ها و به میان سایر هم سرنوشت های خود کشانده اند وهمصدا با دیگر جنبشهای اجتماعی خواستار دگرگونی های بنیادی درساختار اقتصادی واجتماعی وسیاسی  وفرهنگی کشورهستند. باتوجه به اینکه ادامه مبارزه و پیروزی بدون اتحاد و همبستگی و داشتن برنامه ای روشن ومطالبات اقتصادی وسیاسی شفاف  میسر نمیباشد لذا مسئله اتحاد جنبشهای اجتماعی انقلابی و مترقی توده های عظیم کارو زحمت در یک جبهه انقلابی  و چگونگی توفیق دراین امر به یک مسئله چالش برانگیز و فوری کارگران و زحمتکشان تبدیل شده است .

یدی شیشوانی

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Translate »