اتحاد فدائیان کمونیست
کار ، مسکن ، آزادی ، جمهوری فدراتیو شورائی!

نمایش “مشروعه مشروطه” خواهانه در محرم الاحرام!

نمایش “مشروعه مشروطه” خواهانه در محرم الا حرام!

ماه محرم است روز عاشورا و دختران بی حجاب در حال زنجیر زنی  در یکی از تکیه های کرج هستند . موی افشان و زنجیر زنان هماهنگ با نوحه خوانان، ذکر حسین میگویند  و روضه زینب میخوانند. آیا این صحنه ها کاریکاتوری از نظام “مشروعه مشروطه” آینده  و مصداق “تغییر” رفتار از بالا است؟!  یا این جوانان دهه هشتاد – نودی مخالف  حجاب اجباری، همچنان افیون دین  را مایه  آرامش روح و روان  شورش گر، اما سرگردان خود یافته اند و  یا بقول برخی ها،  برای  “تسخیر” دسته های عزاداری آمده اند ؟
ماه محرم  و روز عاشورای یکی از مقدس ترین ماه های شیعه  دوازده امامی است که  معمولا مردان و زنان معتقد به این شاخه از اسلام در روزهای محرم بویژه روز عاشورا سیاه پوشان در این مراسم ها شرکت میکنند . این قاعده حتی در دوران پهلوی هم  که حجاب اختیاری بود از سوی زنان شرکت کننده در عزا داریهای  محرم رعایت میشد . و اما بعد از روی کار آمدن جمهوری اسلامی  و تلفیق دین و دولت ، داشتن حجاب کامل زنان بطوری که تار موئی از ان بیرون نباشد،  شامل همه زنان و دختران ایران شد . پوشش اسلامی از جمله مقدسات و خط قرمز های  نظام  اعلام  گردید و مقاومت زنان  در مقابل تحمیل حجاب اجباری با سرکوب خشن  و بی رحمانه  حکومت  پاسخ گرفت  . از آزار و اذیت و آسید پاشی به صورت زنان و دختران گرفته  تا کتک  زدن ، دستگیری ، زندان ،  شکنجه ، تجاوز ، اعدام و کشتار در کوچه و خیابان و مسموم کردن دانش آموزان دختر در مدارس و هزار و یک عمل جنایتکارانه و زن ستیزانه دیگر را به کار گرفتند .  اما این اعمال  وحشیانه نتوانست مقاومت زنان را درهم شکند. و سرانجام در این نبرد خونین ونابرابر رعایت نکردن حجاب اجباری  در جامعه، و بیرون بودن موی زنان  به نمادی از آزادی  خواهی و به شکلی از مبارزه  با حاکمیت  دینی تبدیل شد که در خیزش عظیم زن – زندگی – آزادی  منادی  سایر ستمها و تبعیضات جنسی ، جنسیتی و ملی و طبقاتی  گردید و اقشار مختلف مردم را به میدان مبارزه کشاند و رژیم را تا حدی به عقب راند و تحولات مهمی نیز در نگرش اقشار سنتی جامعه نسبت به زنان بوجود آورد و نشان داد که تحولات درون جامعه  با روبنای سیاسی مذهبی حاکم در تضادی شدید و آشتی ناپذیر قرار گرفته است . اما این هنوز بدین معنی نیست که باین سادگی عنصر دین  و مذهب و خرافات از جامعه رخت بربسته است . پدیده دختران زنجیر زن و عزاداران بی حجاب عاشورای حسینی نیز با هر نیتی که پشت آن باشد، از این قاعده کلی مستثنی نیست . کسی که اعتقادی به دین نداشته باشد و مهمتر از آن قصد اش مبارزه با خرافات مذهبی و سنت های ارتجاعی، نظیر حجاب اجباری باشد، به هر بهانه و توجیهی نمیتواند زیر بیرق نوحه خوان ها ی علم و کتل بدست  و عموما زن ستیز ، حسین گویان و  به سینه زنی و زنجیر زنی و روضه خوانی روی آورد ه و آنرا به حساب مبارزه  مدنی با سیاست های زن ستیزانه جمهوری اسلامی  بگذارد . از طرفی اینکه دین افیون توده ها است شکی در آن نیست . از دیر باز جوانان و نو جوانان چه برای خودی نشاندادن و چه برای آرامش دنیا و آخرت و توبه از گناهان و یا حتی نوعی سرگرمی و تفریح به مراسم عزاداری روی میآوردند و متاسفانه اکنون نیز خیلی از جوانان و نو جوانان بدلایل مختلف با حضور در این مراسمها به خرافات اسلامی رونق میدهند . اما اینکه عده ای با مشاهده پیوستن دخترانی از نسل z و با حجاب اختیاری  به دسته های عزاداری و زنجیر زنی و سینه زنی در روز عاشورا، این نماد ارتجاع و کهنه پرستی،  ادعا بکنند که ” حجاب اختیاری مراسمهای عزاداری  را تسخیر کرده است “، بیشتر کار “مشروعه مشروطه” خواهان است که بر آنند تا قبل از استقرار دولت مسعود پزشکی، زنجیر زنی دختران با حجاب اختیاری را مصداقی برای  اثبات  پروژه تغییرات رفتاری  و اصلاحات از درون نظام بخورد ملت بدهند . حالا باید دید که در برابر عکس العمل احتمالی ذوب شد گان در ولایت فقیه به عمل دختران  زنجیر زن روز عاشورا،  رئیس جمهور مدعی تغییر چه چیزی در چنته دارد تا رو کند.

طناز ممدقلی زاده 26تیر 1403

عزاداری متفاوت زنجیر زنی دختران بدون حجاب اجباری در روز عاشورای#shortvidioes – YouTube

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.